I dag är appar något vi använder oss av till det mesta i vårt vardagliga liv. Vi använder oss av olika appar för att kommunicera, söka information, för att spela, för att jobba och så vidare. Listan kan göras lång. Att just appar blivit stort beror inte bara på att de är smidiga och lätta att använda. Appar har blivit väldigt stort då företag kan utveckla sitt varumärke på ett effektivt sätt. Att nå ut till och bygga relationer med sina kunder blir helt enkelt väldigt mycket enklare. Det finns många sätt du kan marknadsföra din app på och vi kommer gå igenom våra 7 bästa tips.

Konkurrensen på marknaden är hög

Det finns ett stort utbud av olika appar och program. Med fler alternativ så blir det också större konkurrens på marknaden. Det släpps flera tusentals appar varje dag, både via AppStore och Google Play. Eftersom konsumenterna ska uppmärksamma, granska och sedan välja just din app så minskar chanserna för synlighet.  Med våra sju tips på hur du marknadsför din app så kommer du förhoppningsvis lite längre på vägen.

Att marknadsföra sin app på bästa sätt

Det är viktigt att marknadsföra sin app på rätt sätt. Många tycker det är svårt att komma i gång och få användare till sin app. Därför är det viktigt att komma i gång med marknadsföringen så tidigt som möjligt och ha en plan att följa. Som tur är har vi några tips som kan hjälpa dig.

Viktigt med marknadsföring redan i uppstartsfasen

Ett misstag många gör inför lanseringen av sin app är att inte satsa tillräckligt mycket på marknadsföring redan i uppstartsfasen. I stället ägnas väldigt mycket tid åt att programmera, korrigera, utveckla och förbättra appen så att den ska vara helt redo att börja användas innan den marknadsförs.

Det finns därför en risk att potentiella användare inte vet att din app ens existerar vid lanseringen. Att satsa på marknadsföring så snart som möjligt kommer alltså göra gott för företaget både på lång och kort sikt. Ju tidigare du marknadsför, desto större är chansen att du har tillräckligt med användare vid appens lansering.

Hur går du då tillväga för att marknadsföra sin app och vilka marknadsföringsaktiviteter kan du använda dig av? Nedan listar vi våra 7 bästa tips.

Sociala medier för marknadsföring av din app

Ett av de viktigaste stegen när det kommer till marknadsföring av din app är vilka kanaler du ska marknadsföra appen på. För att få svar på vilka kanaler som är bäst för just den app du ska lansera måste du definiera vilken målgrupp du vill nå ut till.

Facebook och Instagram är två sociala medier-kanaler som är bra att använda sig av då du vill marknadsföra appen på ett effektivt sätt. Det är enkelt att marknadsföra sig här med hjälp av Facebooks Ads Manager. Du kan nå ut brett eller vara väldigt spetsig i din målgruppsanpassning. Ads manager använder du för att marknadsföra dig på både Instagram och Facebook.

I båda kanalerna kan du också få hjälp med att anpassa marknadsföringen efter en viss målgrupp som du anger. Du marknadsför alltså din app kostnadseffektivt och kraftfullt i rätt riktning, där du fritt lägger vilken budget du vill avsätta. I sociala medier har vi även LinkedIn som också är en plattform du kan använda. En plattform väl värd att satsa på om du sysslar med B2B.

Marknadsför appen via AppStore eller Google Play

När du väl har fått en bild av vilken målgrupp du vill nå ut till och fått en förståelse av vilka kanaler du kan använda dig av för att göra det på bästa sätt är det smart att rikta in sig på användningen av olika app-butiker. Närmare bestämt användningen av AppStore eller Google Play.

Med detta menar vi att du som ska lansera en app bör läsa in dig i hur du går tillväga. Detta för att synas bättre i olika app-butiker som just AppStore eller Google Play. För precis som att ett företag kan använda sig av SEO för att synas högre upp i sökresultaten på Google kan du använda dig av vissa optimeringstekniker för att synas bättre.

Ett exempel är att använda sökord som beskriver din apps funktion tillsammans med namnet på din app. Om du har en app som fokuserar på träning så bör ordet ”träning” också finnas med i namnet på din app. Det finns ett flertal optimeringstekniker du kan implementera för att öka synligheten av din app. Det är värt att ha i åtanke innan lanseringen av appen.

Marknadsför din app via hemsidan

Precis som att du i dag kan marknadsföra dig via olika sociala kanaler och medier är det lika viktigt att marknadsföra din app på hemsidan. Här är det viktigt att tänka på sökmotoroptimering för att din hemsida ska ranka högre i Googles sökresultat. Det som är viktigt att ta med sig är valet av plattform. Vissa plattformar stödjer inte SEO-arbete på samma sätt som andra. Så ta en extra vända innan du väljer ut vilken leverantör du väljer.

Influencer marketing

Något som allt fler använder sig av för att marknadsföra sitt företag eller app är det som kallas för influencer marketing. Detta innebär alltså att du kontaktar olika influencers, helst de med en målgrupp som matchar appens. Därefter tar du hjälp av dem för att marknadsföra appen via deras kanaler och till deras följare.

Genom att göra detta kommer du nå ut till en stor skara människor som kanske inte annars ens hade fått nys om att din app existerar. Detta är en väldigt bra metod för att öka varumärkeskännedomen. Om du inte vill betala en stor summa pengar för att få marknadsföring via en stor influencer kan du alltid kontakta de som har ett par tusen följare.

Affiliatemarknadsföring

En annan typ av marknadsföring som kan ge bra resultat är den som kallas för affiliatemarknadsföring. Denna metod innebär att du marknadsför din app kostnadseffektivt då du endast behöver betala för de resultat du får. Detta finns det väldigt många företag som kan hjälpa dig med idag, och det både för större och mindre budgetar.

Skapa en blogg med fokus på appen

Öka din apps synlighet med hjälp av blogginlägg som fokuserar på att lösa personers problem. Har du en matlagningsapp som fokuserar på olika typer av recept så skriver du blogginlägg där du skriver om vilka fördelar appen kan ge och vilka problem den löser. Har innehållet hög kvalitet och är hjälpsam för besökaren så kommer ditt inlägg att ranka högre. Det ger över tid en högre synlighet i sökmotorerna. Att ha en dedikerad blogg på din hemsida ger dig i det långa loppet mer trafik. Du behöver såklart inte kalla den för blogg, utan undersidan kan heta ”Nyheter” eller ”Kunskapsbank” där du fyller på med bra innehåll som är hjälpsam för dina potentiella kunder. Den här typen av marknadsföring av din app är långsiktigt, så räkna med att det kan ta tid innan dina inlägg genererar trafik.

Skapa en gratisversion av din app

Sist men inte minst vill vi tipsa dig om att skapa en gratisversion av din app. Att få konsumenter att redan från uppstarten ladda ner en app som kostar är ofta väldigt mycket svårare än att få dem att ladda ner något som är gratis.

Trots att du då inte får in intäkter på själva nedladdningen är sannolikheten väldigt stor att du, när du väl fått några användare, kan ta betalt för andra tjänster som finns att tillgå i appen. Det kan till exempel röra sig om olika medlemskap för olika tillgänglighet, att vissa ”områden” är gratis men att andra kostar.

Vill du ta det till nästa steg kan du via gratisversionen marknadsföra den riktiga appen. Precis som att det är lättare att få redan existerande användare att betala för saker när de väl är i appen, kan det vara lättare att få dem att ladda ner betalversionen när de fått se vad appen faktiskt erbjuder.

Läs mer om hur Slimcats process att utveckla appar går till här.