Det som på engelska kallas Product Discovery kan kortfattat beskrivas som den första delen av utvecklandet av företagets produkt. Som startup kan man gå igenom processen flera gånger då det inte är ovanligt att företagets inriktning förändras med tiden. Hur som helst är processen viktig att gå igenom när ni ska gå från idé till app. I det här inlägget kommer vi att visa hur en Product Discovery-process kan se ut för att ge ditt företag en tydlig bild av hur en framgångsrik produkt kan tas fram.

Identifiera ett problem – skapa en lösning

Spotify, Tinder, Swish. Vad har dessa appar gemensamt? Det första man tänker på är kanske att de är extremt framgångsrika – och två av tre är svenska – men det är inte det vi vill fokusera på här. Framgången kommer troligtvis från att samtliga tre lyckades identifiera ett problem – antingen i samhället eller i vardagen – och skapade en lösning för det.

Spotify identifierade att folk ville kunna lyssna på musik på sina datorer och mobiltelefoner utan att behöva ladda ned musik. Vid den tiden var piratkopierad musik dessutom ett stort problem för industrin, så Spotify hade branschen på sin sida när de skapade en av de första streamingtjänsterna för musik.

Tinder identifierade en lucka på nätdejtingmarknaden. På den tiden var nätdejtingen mer omständlig och fokus låg snarare på att hitta en partner än att hitta något mer kortvarigt. Lösningen blev en dejtingapp som mer liknar ett spel än en kontaktannons.

Swish identifierade att det hade uppkommit ett irritationsmoment i vardagen för vänner som ville föra över pengar mellan varandra då användningen av kontanter minskade. I och med introduktionen av mobilt BankID fanns det en möjlighet att börja göra betalningar via mobilen. Därmed skapades Swish, en av de första apparna av sitt slag.

Ditt företag behöver gå igenom samma process om produkten eller tjänsten ska bli framgångsrik. Vi kommer nu att gå igenom hur det kan göras på ett effektivt sätt.

Kartlägg hur appen kommer användas – User Journey Mapping

Det som på engelska kallas User Journey Mapping är en metod som på ett effektivt sätt visualiserar hur en användare använder en produkt och låter dig se produkten från användarens perspektiv. Målet är att både komma ifrån det egna perspektivet och att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Här är de viktigaste stegen i processen:

1. Vad har din startup för målgrupp?

I samtliga fall ovan går det att utvinna en målgrupp ur det problem som tjänsterna ämnar lösa. Du kan jobba genom samma princip. Vilken grupp människor är det som stöter på det problem som din tjänst eller produkt är en lösning på? En metod som har visat sig vara effektiv när man försöker ringa in en målgrupp är att arbeta utifrån så kallade personas, det vill säga fiktiva personer som fungerar som en slags arketyp.

I fallet Swish hade en sådan persona kunnat vara en ung studerande person som ofta är ute med sina vänner, och som tycker att det känns krångligt att använda internetbanken för att föra över pengar. Företag med en bred målgrupp, eller med olika målgrupper, kan utan problem skapa flera personas. I fallet Swish är detta 100 procent rimligt med tanke på att företagets kundbas är så bred. Genom att ha flera personas kan de välja att rikta visst marknadsföringsmaterial till vissa personas och annat marknadsföringsmaterial till andra personas. Du kan hitta mallar för sådana personas här.

2. Definiera ett användarscenario och användarens förväntningar

Här skapar du ett scenario där din app kommer att användas. I fallet Tinder kan det exempelvis vara när användaren sitter och skrollar, eller när användaren är ute på krogen. Det är då viktigt att appen utformas på ett sätt som gör att den kan användas i båda dessa scenarier. Det är också viktigt att tänka på användarens förväntningar. I fallet Spotify kommer exempelvis användarna inte acceptera att det tar mer än ett par sekunder att starta en låt men vissa kan acceptera reklampauser.

3. Vad motiverar dina användare att använda din produkt?

Som vi var inne på tidigare bör det finnas ett problem som din produkt löser. När du har kartlagt problemet är det viktigt att du frågar dig vad det är som gör det till ett problem, hur akut problemet är, var i hierarkin av behov problemet hamnar och så vidare. Vissa problem är förvisso problem, men samtidigt så pass små att potentiella användare inte söker sig till lösningar. Det är viktigt att det problem som din app ska lösa faktiskt motiverar någon att agera.

4. Rita ut en karta

I det sista steget ritar ni ut en karta baserat på ovanstående. Kortfattat kan det sammanfattas i dessa punkter:

  • Motivation

Varför söker sig personer till din app? Vad är det som gör att de tar fram mobilen och söker sig fram till att hitta din app?

  • Arena

Var befinner sig personen när den använder din app? Vad gör den? Vad händer runtomkring? Vem umgås personen med?

  • Smärtpunkter

Ofta kan man stöta på ett problem i vardagen utan att göra något åt det. Vad är det som får en person att slutligen söka efter en lösning? Är det på grund av att problemet sker ofta? Har problemet förändrats på sistone?

Genom att besvara dessa frågor har ni kommit ett steg närmare att ta fram en produkt och app som kommer användas.

Kontakta SlimCat om du behöver en MVP-app

Vi på SlimCat utvecklar MVP-appar till startups i Sverige. Genom ett nära samarbete tar vi hand om app-utvecklingen, medan du tar hand om att få igång din verksamhet och släppa grymma produkter. Kontakta oss så pratar vi mer om din app!