Du har din App ide klar. Men hur går du från ide till färdig App om du inte själv kan programmera och inte har kapital? Vilka steg måste du gå igenom för att få din App ut på marknaden ? Vad måste du tänka på innan du börjar programmera eller anlitar någon att göra det åt dig ? Hur bör implementation och test genomföras ? Detta försöker vi besvara så bra så möjligt i denna artikel.
Ska man bygga app själv eller anlita app utvecklare?
Om du skall bygga en enklare Mobilapp med begränsad unikitet kan du med fördel använda dig av verktyg som exempelvis Apper eller Appbuilder mm. Med dessa kan man bygga ihop en App genom att använda färdiga moduler och konfigurera Appen som man vill ha det. Med liten eller minimalt med programmering. Då kan du skära ner dina kostnader och “time to market” rejält. Men en App som löser ett helt nytt problem eller som skall tydligt differentiera sig mot konkurrenterna inom en bransch, har antagligen alltför unika inslag för att det skall vara möjligt att bygga den med Apper eller liknande.
Då behöver du antagligen vända dig till en App leverantör. Om du kan programmera själv, och kör din startup i en grupp så att du kan fokusera på att bara programmera så kan det vara ett alternativ. Men du(och din grupp) behöver också en professionell designer och helst också professionella testare.
Finansiering av din app
Om du har en bra App ide så har du stora möjligheter att få finansiellt stöd från Almi. Där kan du söka verifieringsmedel för teknik och design. Om du följer råden i nästa punkt kan dessa verifieringsmedel räcka för att finansiera hela din MVP, vilket tar dig dig till nästa milstolpe.
Vidare erbjuder Almi innovationslån på upp till 300 000 kr(utan att satsa eget kapital) som kan användas för att bygga Appen till en version 1.0 samt till marknadsföring. Som ett extra steg därefter kan nämnas Almi Invest där du kan söka riskkapital, för ytterligare expandering.
På Almi kan du också få värdefull rådgivning.
Här kan du läsa mer om Almis verifieringsmedel och innovationslån:
Ett annat alternativ är att söka in på Sting. Det är få förunnat att komma in där men om man kommer in får man både stöd och kapital. Läs mer här om Stings alla program här!
Satsa på en MVP och håll kostnaderna nere
Ofta har man en mastodontisk vision som skall revolutionera världen. En klassiker är att man bygger på denna ide alltför länge innan man lanserar. Det är nästan alltid en dålig plan att sitta på kammaren och gissa vad marknaden vill ha. Och det är en stor ekonomisk risk att bygga långt och lansera sent. Risken är stor att man i slutändan har plöjt ner stora summor pengar på en App som marknaden inte vill ha.
Då är det bättre att satsa på en Minimum Viable Product(MVP). Lansera tidigt och utveckla Appen tillsammans med marknaden och forma den till vad marknaden vill ha. Få in riktiga användare så tidigt som möjligt. Ta in feedback och bygga rätt funktioner framåt. Då har du dessutom pengar kvar till marknadsföring av din App. Det kommer du att behöva.
Vad är en Minimum viable Product?
Minimum Viable Product kan på svenska bäst uttryckas som ”minsta livskraftiga produkt”. Med andra ord är det ett minimum av funktioner som samtidigt ger ett värde för användarna.
Tänk igenom vad som är Appens kärnfunktioner, de som verkligen ger Appen sin karaktär. Lägg sedan på de nödvändiga icke karakteristiska funktioner som behövs för att Appen skall fungera, som registrering och login mm. Där har du din MVP.
Vad som är tillräckligt för en MVP skiljer sig från fall till fall. Ibland kan man behöva bygga lite längre för att ge ett tillräckligt värde. Men försök alltid att avgränsa och få in riktiga användare så tidigt som möjligt. Det är när du har lanserat din MVP som den verkliga resan börjar.
Val av App leverantör
När du letar leverantör för din App skall du söka efter kostnadseffektivitet. Dvs du behöver få mycket utveckling för pengarna. Kostnad per timma är vitalt eftersom skapandet av en App handlar om många timmar, och något som fortsätter långt efter version 1.0. För att nå kostnadseffektivitet behöver du en leverantör som använder någon form av offshore utveckling. Ett bolag med bara svenska resurser blir helt enkelt för dyrt. Helt i onödan.
Du behöver även trygghet. Den källkod som byggs upp måste förvaltas av ett handfast bolag som inte försvinner eller smiter från sitt ansvar. Gärna ett bolag som har sitt säte i Sverige och som du kan ställa till svars om det skulle behövas. Din App kommer att byggas och förvaltas under mycket lång tid. Att byta leverantör är i allmänhet väldigt besvärligt. Då har du ett nytt team som skall sätta sig in i för dem okänd kod. Och de kanske sitter på en helt annan Tech stack, vilket gör att de snarare vill börja om från början med den teknologi och den struktur som de föredrar. Du behöver en långsiktig och pålitlig partner på din App resa. Därför är det viktigt att från början välja en leverantör som ger dig både trygghet och prisvärd utveckling.
Din App leverantör behöver ha ett helt team bestående av utvecklare, designers och testare. Testare är viktigt för att hålla kvaliteten uppe. Du kan själv testa din App ur ett konceptuellt perspektiv. Och just detta gör antagligen du bäst, för ingen kan din App så bra som du. Men ur ett funktionellt perspektiv behövs ett riktigt QA team som systematiskt kan testa alla användarfall i alla tänkbara variationer samt på många olika enheter. Den funktionella testningen kräver kunskap och är också väldigt resurskrävande. Här blir det återigen viktigt att välja ett offshore alternativ eftersom skillnaden på timpris mellan Svenskt och offshore är ännu större för test än för utveckling. Och ju fler testtimmar du kan lägga desto högre kvalitet får din App.
Skissa en app
Rita upp Appens alla skärmar. Fokusera på funktionerna och strunta i utseendet tills vidare. Täck in de stora dragen och få med navigationen. Fokusera på det som du definierat som MVP.
Skapa design – Hur du bäst designar din app
Hoppa inte över designen för att spara pengar. Design är väldigt viktigt för användarupplevelsen. Dessutom får den dig att tänka igenom Appens flöden en extra gång och du sätter detaljer här. Designen blir sedan en väldigt bra “blueprint” i nästa fas när Appen skall implementeras. Det är mycket billigare att ändra och göra om i designen än att programmera om. Så det lönar sig alltid att lägga lite extra krut i den här fasen.
Ta hjälp av en professionell UI och UX designer. Det är nästan ett måste. En UI/UX designer kan inte bara färg och form utan vet också hur man gör en App användarvänlig. I den bästa av världar kan du och designern kombinera dina unika ideer med designerns kunskap om väletablerade UX koncept. Det är inte så meningsfullt att vara så kreativ att användarna känner sig vilsna.
Implementera
Det är viktigt att man under implementationsfasen följer en strukturerad process. Vi rekommenderar starkt att man följer Scrum och använder Jira. Du som kund bör ha tillgång till Jira för att kunna följa progressen, i realtid. Då har du hela tiden en exakt bild av vart projektet står och dess progress.
Du bör som kund även ha tillgång till Appen i din mobil under hela utvecklingen. Så att du kan se hur den formas och utvecklas. Det allra bästa är om du följer processen både i Jira och i din mobil samtidigt. Då kan du se vilka arbetsuppgifter(sk tickets) som är färdigutvecklade, och testa just dessa i din mobil, och du kan tidigt rapportera till teamet om avvikelser från ditt tänkta koncept.
Testa Appen kontinuerligt
Ett utvecklingsprojekt bör testas kontinuerligt från början till slut. Och helst involvera kunden i den processen. Då kan du som kund tidigt ingripa och rätta till om det föreligger missförstånd. Och man slipper ha en enorm testbörda i slutet av projektet, som skjuter på lanseringsdatumet.
Även i den här aspekten är jira till stor fördel eftersom man då har en projektmetod och ett verktyg som stödjer kontinuerlig test samt enkelt involverar dig som kund. Man har då Appens hela kravspecifikation nedbruten i små arbetsuppgifter(tickets) som man flyttar mellan kolumner. Typiskt: “ToDo”, “In process”, “Review”, “Test”, “Resolved”, “Done”. Varje ticket(representation av en funktion eller delfunktion) flyttas mellan dessa kolumner. Då kan man med fördel ha QA teamet(testarna) i kolumnen “Test” som testar innan dig som kund. QA teamet gör grovjobbet och den funktionella testningen medan du fokuserar på det konceptuella. Du godkänner tickets som svarar mot dina förväntningar och skickar tillbaka tickets till “ToDo” som du tycker brister eller avviker från ditt koncept. Och du lägger en kommentar till teamet om vad som behöver fixas på just den ticketen.
Lansera din App
När din MVP är klar är det dags att för första gången ladda upp Appen på Google Play och App Store. Något du kommer att göra många gånger framöver. Varje förbättring blir en ny release som laddas upp. Varje gång en ny release laddas upp genomgår den en granskning av Google Play och App Store. Även i denna aspekt är MVP tänket till fördel. Första gången man får sin App granskad är risken ganska stor att man får nedslag, och får en lista med punkter att åtgärda. Inte sällan får man göra ett flertal försök innan man slutigen blir godkänd. När man väl har fått Appen godkänd en gång blir oftast återföljande uppdateringar godkända första gången. Om man lanserar sent med en fet App kan det ta många iterationer att få den igenom. Om man vill snabbt ut på marknaden är det bra att få en första version granskad tidigt så att man kan fånga upp eventuella policys som man bryter emot.
Analysera statistik i appen
När man väl har en sin MVP lanserad är det viktigt att mäta användarnas aktiviteter för att kartlägga deras beteende och dra slutsatser om vad i Appen de gillar och vill ha mer av samt vilka funktioner som används mindre eller inte alls. Det data man får fram kan styra hur man bygger Appen vidare. Datat kan kombineras med djupintervjuer som kompletterar och förklarar bilden av beteendemönstret.
Man kan bygga in mätdata i Appen som utläses i Admingränssnittet. Man kan även integrera Google Analytics.
Recent Comments