Att bygga en app för en startup är mer än att bara sätta upp en tjänst eller webbutik och hoppas på det bästa. För att en app ska få genomslag krävs det att den sticker ut från mängden, men att den samtidigt inte känns så främmande att potentiella användare tvekar. I detta inlägg har vi samlat 4 saker som startups bör göra innan de börjar bygga sin app, oavsett om de gör det själva eller om de anlitar en apputvecklare för det.

1. Genomför gedigen marknadsresearch

Precis som när man tar fram företagets affärsidé är det viktigt att förstå marknaden, konkurrenterna och konsumenterna innan man börjar bygga appen. Troligtvis finns det många lärdomar att tillskansa sig från konkurrenter som både har lyckats och misslyckats.

Det första ni bör göra är därmed att ladda ned konkurrenternas appar.

  • Vad fungerar bra i deras app?
  • Finns det några irritationsmoment med appen?
  • Vad skriver deras kunder i recensioner och på sociala medier?
  • Finns det någon ni kan göra med er app som konkurrenterna inte gör?

När ni har granskat appmarknaden i er bransch har ni fått en bättre bild av hur ni kan få er app att sticka ut och erbjuda värde till era kunder.

2. Vad för slags app behöver er startup?

Nästa steg är att ta reda på vad för slags app ni behöver. Den teknik som ligger och surrar under huven skiljer sig nämligen åt. Det finns kortfattat tre typer av appar:

  • Webb

En webb-app passar bäst för appar som behöver snabba och enkla uppdateringar, men som inte behöver ha tillgång till enhetens API. Med andra ord behöver inget laddas ned och sparas i mobilen, men den behöver ha tillgång till internet. Appar som alltid behöver vara tillgängliga, oavsett om enheten tappar anslutningen eller inte, passar oftast bättre som native-app. Webb-appar är ofta betydligt billigare att utveckla och kan tas fram snabbt, men laddas inte ner via en app-butik, vilket gör att spridningen ofta kan få sig en törn.

  • Native

En native-app passar bäst för appar som kräver mer prestanda. Exempelvis kan det då röra sig om spel, appar som manipulerar foto eller video eller appar som på andra sätt interagerar med andra appar på enheten. Som vi var inne på innan kan en native-app även användas utan internetåtkomst, och de kan använda sig av push-notiser, vilket kan vara användbart för att öka användningen av appen. Native-appar är dyrast att utveckla och tar mest tid, framförallt om man ska ha appen på både Android- och iOS-enheter.

  • Hybrid

Hybridappar är en blandning av webb- och native-appar. De känns som en native-app då de laddas ned från en app-butik, men de förlitar sig helt på en webbläsare som är inbäddad i appen. Fördelen med hybrid-appar är att de är relativt billiga och snabba att utveckla, kan använda enhetens API, och fungerar utan internetanslutning. Prestandan är dock sämre än en native-app, och det kan bli svårt att få till specifika funktioner då dessa appar utvecklas simultant för två olika plattformar.

3. Hur ska ni tjäna pengar på appen?

En annan sak som måste avgöras innan appen börjar byggas är hur den ekonomiska biten ska se ut. Det finns ett flertal olika strategier, och det är viktigt att ni väljer den som passar bäst för er marknad. Här kan det som vi var inne på innan vara en god idé att titta på era konkurrenter för att se vad de har valt.

  • Ska appen kosta pengar när den laddas ned eller ska appen vara gratis?

Dagens app-marknad domineras av appar som inte kostar pengar när de ska laddas ned. Anledningen till det är enkel: antalet potentiella användare krymper dramatiskt när appen kostar pengar, även om det bara rör sig om ett par kronor. Det innebär inte att hela appmarknaden består av altruistiska personer som vill ge bort sitt hårda arbete gratis – snarare handlar det om att få in en fot i dörren. Detta är extra viktigt för en startup då det troligtvis inte redan finns en trogen användarbas från början.

  • Finns det köp eller annonser i appen?

De flesta apparna som är gratis innehåller någon form av köp eller annonser i appen. Exempelvis kan det röra sig om att betala för att låsa upp mer avancerade funktioner, eller att titta på en kort annons emellanåt.

  • Betalar man en månatlig summa för att använda appen?

Appar som man betalar en månatlig summa för att använda är ofta appar som erbjuder en ovärderlig funktion. Exempelvis kan det röra sig om premiumappar för arbetsflöden- och processer eller tidningar och magasin. För att detta ska accepteras av användarna krävs det kontinuerliga uppdateringar, support och innehåll som gör att det är värt pengarna.

4. Sekretess, säkerhet, GDPR och användaravtal

Sist men inte minst måste appen följa de lagar och regler som gäller på app-marknaden. I EU har GDPR-lagstiftningen inneburit att alla produkter och tjänster måste innehålla en sekretesspolicy som visar vilka uppgifter som samlas in, till vilket syfte och hur de används. Det är viktigt att redan från starten ha detta i åtanke, så det inte kommer i form av en överraskningsbot längre fram. Stora företag har ofta inga problem med denna bit då de har en juridisk avdelning, eller kan ta in en konsult. För startups blir det ofta lite svårare, vilket ökar behovet av en samarbetspartner.

Det är även viktigt att appen utformas på ett säkert sätt, så att det inte finns någon risk för intrång. Om appen kan hackas kan det innebära att användaruppgifter läcks, vilket är en katastrof för en startup, inte minst PR-mässigt. Se därför till att du samarbetar med ett företag som kan bygga en app med gedigen säkerhet!

Slimcat hjälper dig att bygga din app

Vi på Slimcat utvecklar appar specifikt för startups. Genom ett gediget förarbete i form av kravspec och design skapar vi ett samarbete där vi tar fram en produkt som är redo att lanseras. Kontakta oss om du vill veta mer, och kom ihåg att vi även har en nöjd kund-garanti!